רוב יועצי השיווק מעניקים את שירותיהם המקצועיים לחברות קטנות ובינוניות, אשר חלקן נמצאות בתהליך התהוות ומחפשות את דרכן לתוך עולם העסקים והאחרות, הותיקות יותר בשוק, חלקן הגדול נעזר ביועץ שיווק מתוך מצוקה ומבוי סתום אליהם הגיעו וזאת בשל אי תיכנון שיווק מוקדם ונכון.
תפקידו של היועץ השיווקי להכין תוכניות ריאליות לחברה לה הוא מייעץ ולהוציאן לפועל מתוך מגמה להבאת שינוי חיובי לחברה.
אך לעיתים, למרות מקצועיותו הרבה של היועץ, הוא נתקל במצב בו לא ניתן לשנות הרבה מבחינת הפריצה לשוק וככל שהוא מעמיק בנושא, מתברר לו כי אין הרבה מה לעשות בעניין וכי המוצר או השירות של לקוחו- לא יוכלו להתרומם. וכאן צריכה לבוא מידת היושרה של היועץ לידי ביטוי - יועץ שיווקי אשר נתקל במקרה "קשה", חייב להיות בעל יושרה מקצועית ולהתריע בפני לקוחו על המצב, לפרוס בפניו את מסקנותיו המקצועיות ואף לפרוש מתפקידו כיועץ השיווקי של החברה.
יועץ שיווקי אשר ממשיך לפעול למען לקוחו, גם כאשר הוא יודע שפעילותו לא תניב דבר או שתוצאות הפעילות תהיינה בטלות בשישים לעומת ההשקעה בשיווק, חוטא לעצמו, ללקוחו ולשאר חבריו למקצוע.
דוגמאת מקרה- חברה קטנה וחדשה בשוק, העוסקת במתן שירותי ייעוץ בנושא כספים שכרה את שירותיו של יועץ שיווקי מתוך מטרה להגיע למודעות השוק ולגייס לקוחות חדשים לשורותיה.
מנהל השיווק, אשר בא עם ידיעותיו ונסיונו, הכין תוכנית שיווקית מתוקצבת והחל ליישמה.
במהלך יישום התוכנית, ולאחר פעילות של מספר חודשים, חש יועץ השיווק כי הפעילות השיווקית אינה נושאת תוצאות מקוות . חקר וחקר בדבר ומסתבר, כי חברה מסוג החברות לה הוא נותן שירותים, מגייסת לקוחות חדשים בעיקר בשיטת "מהפה לאוזן" ולכן, כל פעילות שיווקית שבה נקט, לא עשתה שינוי ולא גררה אחריה הצטרפות של לקוחות חדשים לחברה.
בשלב זה, אמור היה יועץ השיווק לפנות ללקוחו ולהפנות את תשומת ליבו לממצאיו ולהמליץ בפניו לשנות טקטיקה ולהפנות תשומת לב מרוכזת בשיטה אשר כן עשויה להניב תוצאות טובות יותר ולהפחית את ההשקעה המסיבית בפעילות שיווקית.
לרוע מזלו של הלקוח, היועץ לא עשה כן, אלא המשיך בהוצאה לפועל של תוכניותיו , כאשר לנגד עיניו עומדת טובתו האישית בלבד- לקוחו משלם לו עבור פעילותו .
תוצאת מקרה זה היו כבמקרים רבים אחרים- אחרי מספר חודשים, "התעורר" הלקוח, הבין שהפעילות השיווקית עלתה לא מעט ולמעשה- לא הכניסה אף לקוח חדש. הוא שיחרר את יועץ השיווק, סיפר לחבריו, בעלי העסקים האחרים-אודות היועץ השיווקי ומחדליו, החלה להתפתח שיחה אודות "היועצים" למיניהם והרושם שנוצר הוא- שהיועצים אכן דואגים לפרנסתם הם בלבד.
מכאן, שלא רק הלקוח נפגע ממקרה כזה, אלא שגם ציבור היועצים מצטייר באור שאינו חיובי.
לכן, על כל יועץ שיווקי לפעול בראש ובראשונה למען לקוחו. לפעול ביושר ולהיות בעל יושרה, היות והיא זו שתביא לו את הלקוח הבא והיא זו שתשמור על ציבור היועצים כבעלי אמירה ושם מקצועי טוב .
תפקידו של היועץ השיווקי להכין תוכניות ריאליות לחברה לה הוא מייעץ ולהוציאן לפועל מתוך מגמה להבאת שינוי חיובי לחברה.
אך לעיתים, למרות מקצועיותו הרבה של היועץ, הוא נתקל במצב בו לא ניתן לשנות הרבה מבחינת הפריצה לשוק וככל שהוא מעמיק בנושא, מתברר לו כי אין הרבה מה לעשות בעניין וכי המוצר או השירות של לקוחו- לא יוכלו להתרומם. וכאן צריכה לבוא מידת היושרה של היועץ לידי ביטוי - יועץ שיווקי אשר נתקל במקרה "קשה", חייב להיות בעל יושרה מקצועית ולהתריע בפני לקוחו על המצב, לפרוס בפניו את מסקנותיו המקצועיות ואף לפרוש מתפקידו כיועץ השיווקי של החברה.
יועץ שיווקי אשר ממשיך לפעול למען לקוחו, גם כאשר הוא יודע שפעילותו לא תניב דבר או שתוצאות הפעילות תהיינה בטלות בשישים לעומת ההשקעה בשיווק, חוטא לעצמו, ללקוחו ולשאר חבריו למקצוע.
דוגמאת מקרה- חברה קטנה וחדשה בשוק, העוסקת במתן שירותי ייעוץ בנושא כספים שכרה את שירותיו של יועץ שיווקי מתוך מטרה להגיע למודעות השוק ולגייס לקוחות חדשים לשורותיה.
מנהל השיווק, אשר בא עם ידיעותיו ונסיונו, הכין תוכנית שיווקית מתוקצבת והחל ליישמה.
במהלך יישום התוכנית, ולאחר פעילות של מספר חודשים, חש יועץ השיווק כי הפעילות השיווקית אינה נושאת תוצאות מקוות . חקר וחקר בדבר ומסתבר, כי חברה מסוג החברות לה הוא נותן שירותים, מגייסת לקוחות חדשים בעיקר בשיטת "מהפה לאוזן" ולכן, כל פעילות שיווקית שבה נקט, לא עשתה שינוי ולא גררה אחריה הצטרפות של לקוחות חדשים לחברה.
בשלב זה, אמור היה יועץ השיווק לפנות ללקוחו ולהפנות את תשומת ליבו לממצאיו ולהמליץ בפניו לשנות טקטיקה ולהפנות תשומת לב מרוכזת בשיטה אשר כן עשויה להניב תוצאות טובות יותר ולהפחית את ההשקעה המסיבית בפעילות שיווקית.
לרוע מזלו של הלקוח, היועץ לא עשה כן, אלא המשיך בהוצאה לפועל של תוכניותיו , כאשר לנגד עיניו עומדת טובתו האישית בלבד- לקוחו משלם לו עבור פעילותו .
תוצאת מקרה זה היו כבמקרים רבים אחרים- אחרי מספר חודשים, "התעורר" הלקוח, הבין שהפעילות השיווקית עלתה לא מעט ולמעשה- לא הכניסה אף לקוח חדש. הוא שיחרר את יועץ השיווק, סיפר לחבריו, בעלי העסקים האחרים-אודות היועץ השיווקי ומחדליו, החלה להתפתח שיחה אודות "היועצים" למיניהם והרושם שנוצר הוא- שהיועצים אכן דואגים לפרנסתם הם בלבד.
מכאן, שלא רק הלקוח נפגע ממקרה כזה, אלא שגם ציבור היועצים מצטייר באור שאינו חיובי.
לכן, על כל יועץ שיווקי לפעול בראש ובראשונה למען לקוחו. לפעול ביושר ולהיות בעל יושרה, היות והיא זו שתביא לו את הלקוח הבא והיא זו שתשמור על ציבור היועצים כבעלי אמירה ושם מקצועי טוב .
ענת ענתבי, מנהלת חברת Alpha Marketing המעניקה שירותי ניהול וייעוץ שיווקי ועסקי.
פרטים מלאים אודות החברה ושירותיה, ניתן למצוא באתר החברה בכתובת:
http://www.alphamarketing.co.il
פרטים מלאים אודות החברה ושירותיה, ניתן למצוא באתר החברה בכתובת:
http://www.alphamarketing.co.il